De werkelijkheid biedt ons niet de uitdagingen, de sociale connecties, de zorgvuldig vormgegeven genoegens en de motivatie die (computer)spellen ons wel geven. Gamers ervaren de werkelijkheid als “broken”. Games vervullen behoeften, bieden beloningen en brengen mensen samen op een wijze die de realiteit niet kan bieden.

De werkelijkheid zou beter af zijn als die meer bood wat games ook bieden. “Reality is Broken” biedt inzicht in de werking van games, in de elementen die games zo verslavend maken en in de positieve effecten die dit op de gamers heeft en die het veel breder in de maatschappij zou kunnen bieden.

 

Spellen hebben vier elementen gemeen, ongeacht in welk genre een spel is in te delen. Ze hebben een doel, regels, een feedback-systeem en deelname vindt plaats op vrijwillige basis. 

 

In haar boek geeft McGonigal een reeks “fixes” voor de gebroken realiteit, namelijk:

  • Unnecessary obstacles;
  • Emotional activation;
  • More satisfying work;
  • Better hope of success;
  • Stronger social connectivity;
  • Epic scale;
  • Wholehearted participation;
  • Meaningful rewards when we need them most;
  • More fun with strangers;
  • Happiness Hacks.

Daarnaast zijn er nog vier “fixes” die samenhangen met het spelen van massaal te spelen spellen die bijdragen aan een betere wereld.

  • A sustainable engagement economy;
  • More epic wins;
  • Ten thousand hours collaborating;
  • Massively multiplayer foresight. 

In het boek wordt iedere “fix” uitgebreid behandeld.

 

De auteur constateert dat gamen hard werken is en dat mensen zich daar vrijwillig en met plezier aan overgeven. Sterker, als een spel te makkelijk is, een doel te gemakkelijk te halen, dan leidt dat tot teleurstelling.
De lessen uit de games zouden veel meer gebruikt moeten worden in ons dagelijks leven, vindt McGonigal. En dat gebeurt al meer en meer.

 

En in het onderwijs al helemaal. De jeugd is immers al gauw verveeld als al die factoren die gamen zo aangenaam maken ontbreken.

 

Gamers zijn erg goed in samenwerken. Een special manier van samenwerking waarin drie soorten gezamenlijke inspanning samen komen:

  • Coöperatie;
  • Coördinatie;
  • Co-creatie.

 

Dit boek is interessant omdat het veel inzicht geeft in de elementen die mensen over de hele wereld bindt aan games. Blijkbaar zijn dit universele elementen.
Het mag duidelijk zijn dat dit elementen absoluut bruikbaar zijn om werk en zelfs vervelende taken aantrekkelijk te maken.

 

Het boek gaat wel heel uitgebreid in op de beschreven spellen. De regels, het spel, de ervaringen, alles wordt breed uitgemeten. En de toon is daarbij wel erg jubelend. Games kunnen de wereld redden, lijkt het wel. Er is alleen aandacht voor positieve aspecten van het gamen, negatieve komen vrijwel niet aan de orde. En waar dat gebeurt, daar is het slechts zijdelings.

"Reality is Broken" bij bol.com